Projekt: „Õpilase vaimse ja sotsiaalse arengu toetamine Euroopa kodanikuks kasvamisel“
Projekti nr: 2023-1-EE01-KA122-SCH-000137311
Projekti periood: 2023 - 2025
Projekti tegevused: Õpilaste rühmaviisiline õpiränne
Osalejad: Kuusalu Keskkooli õpetajad ja põhikooliõpilased
Projekti eesmärgid:
- Toetada erineva taustaga õpilaste arengut, pakkudes neile individuaalset lähenemist, sotsiaalse arengu võimalusi ning silmaringi avardavaid kogemusi. Keskendume õpilaste terviklikule arengule, õpihuvi ja õppimisvõime kasvule ning ennastjuhtiva õppija kujunemisele. Lähtume kaasava hariduse põhimõtetest, et iga laps oleks märgatud ja toetatud vastavalt oma vajadustele. Õpirände võimaluste loomise kaudu soovime pakkuda mitmekesiseid arenguvõimalusi erineva taustaga lastele.
- Tõsta õpilaste teadlikkust keskkonnasäästlikkusest ning toetada nende kujunemist vastutustundlikeks, teadlike väärtushinnangutega maailmakodanikeks. Soovime, et õpilased mõistaksid keskkonnasõbralike valikute olulisust ja näeksid, kuidas kestlikkuse põhimõtteid rakendatakse erinevates Euroopa koolides.
Toimus 3 õpilaste rühmaviisilist õpirännet
- 10 õpilast käisid koos kahe õpetajaga Agrupamento de Escolas n.º 2 de Abrantes’is, Portugalis. Õpilaste õpiränne toimus 1.–8. märtsil. Majutudes Portugali peredes said õpilased vahetu ja eheda kultuurikogemuse, mis arendas nende suhtlusoskust, empaatiavõimet ja kultuuridevahelist mõistmist. Õpilased osalesid erinevates tundides ja töötubades, kus viidi läbi praktilisi tegevusi, mis andsid õpilastele uusi teadmisi looduse ja keskkonna toimimise kohta. Kohtuti Abrantese linnapeaga, võeti osa ekskursioonidest, aardejahist, orienteerumisest ja kooli sümfooniaorkestri proovist. Külastati ka ametikooli, kus koos küpsetati Pastéis de Nata’t ja saadi uusi teadmisi oliiviõli tootmise kohta.
- Teine õpilaste õpiränne toimus 29. aprillist 5. maini Puerto del Rosarios, Fuerteventural, Hispaanias. Õpirändest võttis osa neli 9. klassi õpilast ja kaks õpetajat. Meie grupile tutvustati kohalikke kooliprojekte ning räägiti tuntud Hispaania kirjanikust Miguel de Unamunost. Õpilased said osa rahvatantsuõppest ning kohtusid Puerto del Rosario linnapeaga. Õppekäigu käigus külastati Aaloe Vera istandust ja kitsekasvatust, kus tutvuti kohalike toodete valmistamise protsessiga ning nende rolli saare majanduses ja kultuuris. Erilist tähelepanu pöörati looduslähedaste ja keskkonnasõbralike tootmisviiside tutvustamisele – nii Aaloe Vera kui ka kitsepiimast valmistatud tooted olid valdavalt ökoloogilised, rõhudes säästlikkusele ja kohalike loodusvarade teadlikule kasutamisele. See kogemus aitas õpilastel paremini mõista kestliku tootmise ja tarbimise olulisust ning tugevdas arusaama, kuidas kohalikud kogukonnad saavad panustada keskkonnasäästlikku arengusse. Lisaks külastati noortekeskust ja mitmeid muuseume. Väärtuslikuks kogemuseks kujunes ka vaimse tervise töötuba, kus meie õpilased esinesid oma ettekandega. Õpiränne pakkus lisaks hariduslikule sisule ka rohkelt sportlikke tegevusi, näiteks kanuusõit. Sportlikud tegevused aitasid arendada meeskonnatööd, eneseületust ja kohanemisoskust.
- 9 õpilast osalesid koos kahe õpetajaga Erasmus+ projekti raames õpirändel IISS Ernesto Ascione kutsekoolis Palermos, Itaalias. Tegemist on kutsekooliga, kus on võimalik õppida erinevaid erialasid, näiteks silmaarstiks ja hambaarstiks. Kool paistis silma hästi varustatud laborite ja praktilisele õppele suunatud keemiaõppega. Õpirände jooksul külastasid õpilased mitmeid ajaloolisi ja kultuuriliselt rikastavaid paiku – Monreale oma muljetavaldava arhitektuuri ja kunstipärandiga, Palermo elava linnaeluga ning Mondello randa. Samuti külastati Capo Gallo looduskaitseala ja Monte Pellegrino mäge, mis süvendas arusaamist loodushoiu, pärandi väärtustest ja keskkonnasäästlikuse olulisusest. Õpilased osalesid meeskonnatöös, kus analüüsiti Eesti ja Itaalia kultuuri ning traditsioone. Koostöö tulemusena valmisid esitlused, mis kanti projekti lõpus ette teistele osalejatele.
Mitmekülgne ja vahetu õpirännete kogemus tõstis õpilaste õpihuvi, kuna nad said teadmisi ja elamusi väljaspool tavapärast koolikeskkonda, seostasid õpitut päriseluga ning avastasid uusi kultuuri- ja teadmisvaldkondi. Samuti arendas õpiränne oluliselt nende sotsiaalset pädevust – paranesid koostöö- ja suhtlemisoskused, eneseväljendusjulgus ning valmisolek tegutseda erinevates kultuurikeskkondades. Õpilased õppisid austama mitmekesisust ning tundsid end väärtuslike osalejatena rahvusvahelises kogukonnas. Nad õppisid oma aega planeerima, vastutust võtma igapäevaste otsuste ja heade kultuuridevaheliste suhete loomise eest.
Igal õpirändel teevad õpilased esitluse oma koolist, riigist ja kultuurist.
- Õpirändeblogi „Õpime õpirännates!“ annab võimaluse saada põhjalikuma ülevaate õpirändajate vahetutest muljetest ja kogemustest.